in Entreprenörskap

Statusrapport #2 – Apping, Konstfeber och Domäner

Det har snart gått en månad sedan förra statusuppdateringen och som tur är har det hänt mycket under den tiden. Det rör sig med företagandet, Konstfeber klättrar och jag har köpt in några domäner.

Apping

Det går riktigt bra med företagandet och i januari fick vi in vår första accept på en relativt stor offert. Vi har även kunnat fakturera för mindre konsultjobb vid sidan av och vi känner verkligen att det börjar röra på sig. Vi har även valt att se över våra tjänster och därmed valt att lyfta in webbutveckling, sökmotoroptimering och webbanalys utöver iPhoneutveckling. Just nu arbetar vi med att fylla på med lite vettig copy om de olika tjänsterna samt arbeta vidare med designen.

I början av februari valde jag dessutom att lyfta in Konstfeber som en del av Apping, för att på så sätt öka möjligheterna att arbeta mer med den tjänsten.

Konstfeber

Det går bättre och bättre för Konstfeber. Den senaste månaden har trafiken ökat med 127% och konverteringsgraden har ökat från 3.51% till 4.95% (en ökning på dryga 40%).

Trafiken har ökat helt naturligt tack vare att konstfeber har klättrat på många viktiga sökord. Som jag skrev i förra statusrapporten har även konstnärssidorna börjat ranka allt bättre i sökmotorerna och i dagsläget är det Bruno Liljefors som drar mest trafik. Jag har även påbörjat lite optimering av andra stora konstnärer så som Anders Zorn, Jenny Nyström och Lennart Jirlow.

I och med ökningen i trafik har jag filat allt mer på on-page-optimering i form av ännu bättre interna länkningar mellan konstnärer, samt en lista på de mest besökta konstnärerna på förstasidan.

Den vackra ökningen i konverteringsgrad tror jag främst är resultatet av en omdesign av hela konstfeber och speciellt sidan för värdering av konst. Jag nämnde redan i förra statusrapporten att jag trodde att det skulle kunna öka konverteringsgraden, och se så rätt jag hade. Jag valde helt enkelt att flytta värderingsformuläret till en sidebar samt förbättrade texten en hel del för att öka förtroendet. Det finns fortfarande några saker jag funderar på att förändra, men det får bli lite längre fram.

Domäner

Mitt nyårslöfte har kanske inte riktigt uppfyllts till den grad jag hade önskat och planerat. Tanken var att jag skulle börja fylla mina domäner med innehåll i stället för att bara låta dem stå. I stället har jag nu köpt på mig ytterligare några domäner. Vad ska man säga? Det var rea… Det blev totalt 12 st av varierande kvalité:

  • couronne.se – Populärt brädspel
  • plaka.se – Resmål i Grekland
  • utvecklat.se – Kanske en sida om iPhoneutvecklares projekt?
  • applist.se – Tjänst som listar populära appar i olika kategorier
  • domäntips.se / domantips.se – Någon form av domäntjänst
  • konstvärdering.se / konstvardering.se – Satellitsida till Konstfeber?
  • onlinevärdering.se / onlinevardering.se – Samma som ovan kanske?
  • konsultkoll.se – Listar konsulter inom olika områden?

Ja det är väl bara innehåll som saknas…

SEO-verktyg

I början av Januari började jag använda mig av SEO-verktyget Rank Tracker för att få koll på hur mina sidor rankar i olika sökmotorer på olika sökord. Nu, en månad senare, är jag helt såld. Äntligen har jag total koll på hur det går för mina sidor, och allt via ett enda knapptryck. Otroligt skönt att även ha historik över hur en sida rankar över en längre tid. Jag har fått ökad förståelse för hur mycket en sida kan ”guppa” i serpen, för att med tiden börja stabiliseras.

  • http://www.tidszon.se/ Kimppa

    Rank Tracker är riktigt bra! Laddade även jag ned gratis-versionen i Januari men har inte riktigt ännu haft tid att köpa den :)

  • websimon

    Kul att läsa om dina projekt, är själv rätt intresserad av konst och följer med intresse ditt projekt. Är tanken att vara en konstförmedlare och ta betalt för förmedlade kontakter?

    • http://blog.proliit.se/ Amnell

      Grundtanken just nu är att bygga upp en databas över kända konstnärer samt erbjuda konstvärdering. Konstvärderingen pågår troligtvis som den gör i dagsläget, med en konsthandlare som värderar och som delar vinsten vid eventuell genomförd försäljning.

      Så fort värderingsförfrågningarna blir för många och konsthandlaren inte hinner med så byter vi nog intäktsmodell och erbjuder fler konsthandlare möjligheten att svara på värderingsförfrågningar.