in Entreprenörskap

Året som gått

Att summera året som varit och att planera kommande år är rätt populärt såhär dagen innan det blir ett nytt år. Så jag faller för trycket och delar med mig av reflektioner från mitt 2010.

Mitt 2010

Året 2010 började med att jag tog tag i mitt bloggande igen. Jag har varit relativt aktiv här på bloggen och trots att det har varit vissa torra svackor är jag rätt nöjd med kvalitén på mina bloggposter och mängden besökare. Den mest lästa bloggposten är den om hur ”webbyrån” ShineData använder sig av fula metoder för att få tag på bra copy till sina informationssidor. Bara ett tiotal besökare från förstaplatsen kommer sedan gästblogginlägget Bygg ditt personliga varumärke med bloggen skriven av Christian Rudolf från mjukvara.se.

I början av 2010 kände jag att det var dags att ta tag i mitt webbande och bestämde mig för att börja sjösätta fler projekt, förverkliga fler idéer samt börja använda fler av de domännamn jag sitter och klämmer på.

Runt Mars lanserade jag Konstfeber, en sida som bland annat erbjuder gratis konstvärdering. Besökarna kom rätt kvickt och konstvärderingarna började snabbt rulla in. Konstfeber går riktigt bra, har bra med besökare och ligger nu på cirka 200 värderingsförfrågningar varav cirka 150 är slutförda konstvärderingar. Intäkterna har dock lyst med sin frånvaro. Jag tror att jag hade kunnat tjäna en slant på annonser, men känner att jag inte vill ”smutsa ner” sidan i ett såpass tidig skede.

I Maj månad gick både jag och kurskamraten Martin Öhman och funderade på att starta företag. Vi hade båda jobbat en del med webb och programmering innan och var båda nyfikna på att slå oss in på iPhone-marknaden med egenutvecklade applikationer. Med en färdig applikationsidé och en applikation i tidigt beta-stadie sökte vi till företagshotellet/företagsinkubatorn på Science Park i Halmstad. Förhoppningarna låg på topp och vi väntade ivrigt på svar.

Glädjen när vi fick svar från Science Park

Den 20e augusti kom det som vi så länge hade väntat på. Vi fick ett OK från Science Park, och kände nu att vi verkligen var på g.

I september fick vi vår kontorsplats på Science Park, rullade igång vårt gemensamma företag, Apping – Apputvecklare, och fortsatte utvecklingen av vår första applikation UniSchemaschema i mobilen. Nu i Januari siktar vi på att lansera vår första version på AppStore.

Vid sidan av Apping har jag både pluggat och arbetat med egna projekt av varierande storlek. Ett av de största är Domainz som jag utvecklar tillsammans med Christoffer Persson från Valdoo.se, och med Fredrik Näs. Domainz är en tjänst som hjälper dig att hålla koll på din domänportfölj. Efter mer än ett års utveckling rullar nu äntligen nya versionen av Domainz, och det blev riktigt lyckat. I skrivande stund har vi 670 medlemmar och håller koll på 15411 domäner, det är imponerande.

På sistone har jag även börjat experimentera lite med affiliatemarknadsföring och sökmotoroptimering. Jag har sjösatt två sidor som jag har försökt klättra med i sökmotorresultaten, med varierande resultat. Den första är hyraskidor.se – hyra skidor. Med hyraskidor.se har jag lyckats klättra rätt bra på relevanta sökord och får därför en ok mängd besökare. Det svåraste är dock att hitta relevanta annonser att tjäna pengar på. Intäkterna har därför blivit mycket små.

En annan affiliate-site är halluxvalgus.nu – hallux valgus. Lite inspirerad av andra som arbetar med sidor om sjukdomar och hälsoproblem kände jag att just hallux valgus kunde vara något. Jag spanade lite efter vettiga annonser och köpte ett lämpligt domännamn. Det som blir mest intressant är hur bra jag kommer kunna sökmotoroptimera för sidan så att den klättrar i resultaten. I skrivande stund ligger den på 165e plats vid en sökning på ”hallux valgus”. Målet är att inte bara bygga en klassisk affiliate-sida, utan på något sätt även ge ett värde till besökarna.

Uppdatering: Samma dag som jag publicerade inlägget köpte jag även domänen stabilt-webbhotell.nu och siktar på att tipsa om stabilt webbhotell. Idén fick jag när jag såg att webbhotell betalar rätt bra vid varje försäljning, från några hundringar upp till 1200:-. Med lite SEO ska jag försöka klättra och se om sidan kan placera sig bra. Annars ska jag testa att dra igång en adwords-kampanj som pekar till sidan. Då räcker det bara med en eller två sales för att kampanjen skulle kunna gå runt.

Summering

2010 är hittills mitt mest stressade år. Med flera projekt igång, jobb och skola har jag varit tvungen att inse att ett dygn nu för tiden består av ca 14 timmars arbete och att helger bara innebär mer jobb och mindre plugg. Trots det har det varit ett riktigt lyckat år. Nya versionen av Domainz har äntligen lanserats, jag har tagit tag i mina småprojekt. Konstfeber slår mina förväntningar och att kunna driva ett företag tillsammans med en kompanjon är riktigt roligt och intressant. Ekonomiskt sett har intäkterna hittills varit minimala, men det ska det bli ändring på 2011.