in Marknadsföring

Internet har gjort dig dum

… ja det kan man väl säga, men en förklaring kanske vore på sin plats?

En stor del av all världens kommunikation går via Internet, och snabbt ska det gå. Om vi tänker tillbaka på hur det var förr i tiden när stor del av all distanskommunikation skedde via brev (ja, kuvert, via posten, ni vet?). På den tiden var inte kommunikationen lika snabb, man fick tid på sig, man kunde sitta ner och skriva sina brev i lugn och ro och fundera samt formulera bäst man ville. När sedan brevet var färdigt kanske man hade renskrivit det för att sedan gå och lägga det på lådan.

På senare tid har en stor del av den kommunikation som tidigare skedde via brev flyttat över till Internet. Allt eftersom kommunikationen via Internet har ökat har även hastigheten på kommunikationen ökat. Vi skickar mängder av meddelanden, korta som långa. Får vi inte svar på några minuter, i bästa fall några timmar, blir vi smått irriterade och stressade.

Det är stressen som gör oss dumma

I stället för att i lugn och ro kunna sitta och skriva ett viktigt mail har vi smittats av den stress som annars brukar råda. Det är stressen som gör oss dumma. Vi skriver som om vi sitter i MSN, med dåligt formulerade meningar, felstavningar och ogenomtänkt text. Vi missar viktiga delar och det får oss att verka dumma. I stället för att korrekturläsa och tänka två gånger trycker vi i stället på ”Skicka”.

I stället för att korrekturläsa och tänka två gånger trycker vi i stället på ”Skicka”

Det finns en mängd exempel på när man har klickat på Skicka utan att varken tänka två gånger eller korrekturläsa. Vem har inte skrivit ett mail, tänkt bifoga en fil, men sedan glömt det innan man har klickat på Skicka? Hur dum känner man sig inte då?

Man kan även ställa sig frågan om hur många konflikter som grundar sig i att någon har skrivit något, utan att tänka två gånger, för att sedan ha tryckt på Skicka och meddelandet har gått ut.

Ytterligare ett praktexempel är personen som får ett massutskick från chefen och sedan svarar till alla mottagare. Vad tänker chefen om den personen efter det misstaget?

Hela det här inlägget kom från att jag idag fick ett mailutskick (troligtvis skickat till tusentals medlemmar) om ett viktigt möte som skulle äga rum klockan 13.00. Saken var den att det inte var klockan 13.00 idag, utan 13.00 den 30e mars (om 19 dagar). Man hade alltså totalt missat att skriva vilket datum det gällde. Ett sådant mail får inte bara organisationen att se dum ut, det riskerar även att organisationen tappar medlemmar till det viktiga mötet.

Jag vet inte vad jag vill säga med det här inlägget… kanske att fler borde lägga ner mer tid på att korrekturläsa och korrigera viktiga meddelanden innan vi klickar på Skicka. Men misstag är misstag, alla gör dem. (Jag slår vad om att jag inte har korrekturläst det här inlägget tillräckligt många gånger innan jag har tryckt på Publicera)