in Offtopic

Rädda ditt företags rykte!

För några dagar sedan avslöjade jag att ett företag hade stulit texter från andra företag och bland annat från min bloggpost ”Semantik på webben – En snabb genomgång”. Bloggposten spred sig och händelsen diskuterades även i en tråd på Webmaster Network.

När ett företag börjar få dålig publicitet sker oftast en av tre saker:

  1. Företaget lägger locket på och det blir tyst som i graven
  2. Företaget ber om ursäkt men skapar ingen dialog
  3. Företaget ger sig in i diskussionen och lyssnar på de inblandade parterna

Jag har ett exempel från verkligheten för varje reaktion:

1. Företaget som lägger locket på

Ja, här passar min situation med företaget som stulit texter från mig och andra företag in rätt bra.

Problem: En person har märkt att företaget i fråga har snott en ansenlig mängd texter från flera andra företag. Personen publicerar en bloggpost om händelsen och ryktet börjar spridas.

Lösning: (Ja, ska man kalla det en lösning?) Företaget har lagt locket på. De har tagit bort texterna, men inte publicerat någon ursäkt. Vad jag har hört så har bara en person fått ursäkt via mail.

Resultat: Ryktena fortsätter och fler saker kommer upp om företaget. Det finns helt enkelt fortfarande ett intresse att hitta fler brister.

2. Företaget som ber om ursäkt men utan dialog

Den här händelsen är egentligen ett bra exempel på både nummer 2 och 3.

Problem: TechCrunch får reda på att en av deras skribenter har publicerat bloggposter mot produkter (mutor).

Lösning: TechCrunch tog tag i problemet direkt, innan ryktet började spridas. De publicerar ett inlägg där de erkänner händelsen, beklagar det som hänt och skriver att de ska göra allt för att det inte ska hända igen. De var helt öppna och de tillät allmänheten att diskutera händelsen i kommentarerna.

TechCrunchs agerande hör egentligen till tredje kategorin, men till händelsen hör att ryktet börjar spridas om vem som har sålt bloggposter. Efter ett tag började namnet komma upp till ytan och personen som hade sålt poster lämnade en öppen ursäkt på sin blogg där han förklarade sin situation. Han tillät dock inga kommentarer till bloggposten.

Resultat: Personen som tagit emot mutor var öppen och minskade därmed troligtvis vidare ryktesspridning samt eventuella framtida karriärsproblem. TechCrunch räddade även situationen genom att öppet erkänna sina brister. De tappade troligtvis inte i närheten så många läsare som ifall de inte hade publicerat någon reaktion.

3. Företaget som ger sig in i diskussionen

Här handlar det inte lika mycket om ett företag som det handlar om en privatperson (eller två?).

Problem: För några veckor sedan började aftonbladet sprida ryktet om att Fredrick Federley hade blivit bjuden på en lyxresa och åkt för att festa som sin transexuella alternativa personlighet ”Ursula”. Oj vad mumsigt tänkte många (speciellt aftonbladet), det här blir en riktigt bra story.

Lösning: Men vad gör Fredrick Federley? Jo han håller en helt öppen diskussion, lägger alla korten på borden och presenterar all fakta.

Resultat: Det blir helt enkelt inte lika roligt att gotta sig i Fredricks liv när han ändå är helt öppen med allt. Som Nikke Lindqvist skriver i sin bloggpost Way to go Fredrick Federley!: ”Man kan inte dra ner brallorna på någon som redan står och gör helikoptern.”.

Hade Fredrick satt locket på hade ryktet växt och alla hade fått rätt. Han hade helt enkelt blivit ett fantastiskt objekt för skvallerpressen och händelsen hade klassats som en skandal. I stället hände… ingenting?

Vad kan man lära sig av det här då?

Ja, vad kan man lära sig av allt detta? Det finns inget definitivt svar på hur man ska agera. Av mina exempel att döma ser alternativ 2 och 3 ut att vara de bästa, men så är kanske inte alltid fallet.

Självklart finns det fall där man inte bör vara öppen vid kritik. Allt beror på situation, image, företaget eller personen.

De flesta av oss har lärt oss att vara ärliga. Ta vara på ärligheten och vad den kan ge dig; respekt.

Var får jag allt ifrån?

Lite inspirations-stoff:

  • http://twitter.com/pontusjeppsson Pontus Jeppsson

    Hejsan!

    Bra och läsvärd text!

    Vill bara påpeka att det inte är jag som har skrivit artikeln ”Så gör du när ditt företag sågas på nätet”, utan Andreas Thors på PC för Alla. Jag är bara intervjuad i den. :)

    /Pontus

  • http://blog.proliit.se/ Amnell

    Tackar så mycket

    Namnet korrigerat :)