Igår snubblade jag över ett dilemma. Jag hade suttit och analyserat lite vad jag rankar på för sökord och efter lite googlande upptäckte jag att ett företag hade snott text från en av mina bloggposter. Texten är så gott som oförändrad förutom lite omformatering. I och med att det är jag som har skrivit texten ser jag det helt enkelt som upphovsrättsskyddat material. Bloggposten i fråga är ”Semantik på webben – En snabb genomgång”.

Data från allabolag.se
Företaget i fråga nämner inte mig, har inte kontaktat mig på något sätt eller på något annat sätt givit mig cred för att jag tydligen har skrivit deras text om semantik på webben. Jag började fundera lite på vad jag skulle göra. Skulle jag kontakta dem och be dem ta bort texten, eller skulle jag blogga om det för att ge dem en liten virtuell lavett? Jag började med att kolla på allabolag.se för att se hur stort företaget var.
Tydligen omsatte företaget 3 646 000 kronor år 2009. Nu började det kännas lite surare. Hade företaget varit en liten enskild firma med några tusen om året i omsättning hade jag nöjt mig med ett mail. Samma med ifall de bara hade snott någon kort definition eller enstaka mening från mig, men ett företag med tre anställda och en omsättning på 3.6 mille… nej det är inte ok. Jag är för tillfället en fattig student, och som sådan hade jag blivit överlycklig för någon liten slant eller åtminstone något omnämnande på deras sida.
Privatdetektiv Mathias
Så, jag började rota vidare. Kanske hade de snott mer.
Och nu tar det fart. Efter att ha suttit i någon timme och rotat igenom deras sida har jag funnit 15 andra, potentiella, offer. Jag skriver potentiella just på grund av att jag inte vet ifall de har något uttalat samarbete.
Nu står jag och velar, ska jag outa företaget, eller ska jag inte? Så, jag summerar: De har snott text från mig, rakt av. De har eventuellt tagit text från 15 andra sidor. De nämner inga andra källor så jag antar att de försöker påvisa att de sitter inne med kunskapen som förmedlas i texterna. Dessutom har de en relativt hög omsättning.
Så jag har bestämt mig. Det är dags att outa lite.
Var så goda Shine Data AB!
Nu får ni lite publicitet Shine Data. Det är nämnligen ni som har snott mitt material. På er sida ”Användbarhet – Semantik på nätet” använder ni er av text från min bloggpost ”Semantik på webben – En snabb genomgång”. Riktigt oproffsigt och riktigt dåligt av er att inte ha kontaktat era källor innan ni använt er av deras material. Hur har detta skett? Och hur tänkte ni?
Ändring: Shine Data AB har nu ändrat några av texterna på sin hemsida, men hittills tror jag ingen har hört något från dem, vilket jag tycker är lite tråkigt.
Här är i alla fall en liten skärmdump på spektaklet:
Och alla andra sidor då?
Ja hur ska jag sköta detta snyggt. Jag vill inte anklaga Shine Data för saker de eventuellt inte har gjort. Så jag presenterar det såhär: Det finns text på Shine Data:s hemsida som är ytters lik text från andra sidor. Om det är köpt text, text de har fått lov att använda eller text de har snott kan jag inte säga, för jag vet helt enkelt inte. Men här kommer en liten lista på de jag har funnit:
- http://hosting.shinedata.se/
- http://it-support.shinedata.se/
- http://it-support.shinedata.se/
- http://serverhall.shinedata.se/#d1
- http://webb.shinedata.se/
- http://www.vektorgrafik.se/Webbdesign.htm
- http://www.getupdated.se/Produktion/Webbplats/Plattformar/
- http://www.addmind.se
- http://www.stockholmsweden.se/vara-tjaenster
- http://www.guava.se/sokmotormarknadsforing/
- http://www.preemtech.fi/forsta-stegen-till-framgangsrik-e-handel/pages.php/page_id/8
- http://www.digitalmalmo.se/webbdesign
- http://sokmotoroptimering.shinedata.se/#h1
- http://payperclick.shinedata.se/#p1
- http://doman-registrering.shinedata.se/
- http://anvandbarhet.shinedata.se/
Pingback: Det där med upphovsrätt | penttinen.se
Pingback: Patopp.se
Pingback: Svårt att vara originell
Pingback: uberVU - social comments
Pingback: Rädda ditt företags rykte! | Mathias Amnell
Pingback: Året som gått — Mathias Amnell