in Marknadsföring

Reklam kan vara bra, men snälla…

Ett vanligt (och troligtvis det bästa) sättet att tjäna pengar på en blogg är att använda sig av reklam. Viss reklam är väldigt transparent och smälter lätt in i en sida (se de reklambanners jag använder här på bloggen, längst upp och längst ner), men ibland kan reklam ta andra, mindre roliga former.

Jag sitter dagligen på feber.se för att hålla koll på bland annat mac- och fotorelaterade nyheter och tips. Tyvärr råkade jag för någon dag sedan klicka in mig på hem.feber.se och vad som mötte mig var helt galet.


Irritationsrabatt på feber.se – lagomt stor banner?

En helt sinnessjukt stor och irriterande banner kastades upp mitt framför mig. Det var inte vilken sorts banner som helst heller för den delen, den blinkade och var allmänt störande. Hur fasiken tänker marbodal (som bannern gör reklam för) och hur fan tänker feber när de kastar upp en sån här reklam. Jag blir bara förbannad och känner avsky för både feber och marbodal…

Jag har faktiskt räknat lite och kommit fram till att all yta jag ser när jag besöker sidan (innan jag börjar scrolla) består av ca 818 859 pixlar (983×833). På sidan syns två reklam-banners; ”Irritationsrabatt”-bannern på ca 296 859 pixlar (982×302) samt Parship-testet som tar upp ca 62 500 pixlar (252×250). Totalt tar dessa två banners upp ca 43% av ytan… 43%!? Det är, enligt mitt tycke, helt sjukt.

Så, hur står sig dessa 43% av sidan mot resten? Jo, jag anser att vad man primärt är ute efter på hem.feber.se är att se inläggen (mittenkolumnen). Hur många procent tar denna upp? Jo, ca 159 992 pixlar (454×348), eller för att vi ska kunna få bättre känsla för hur mycket det är, tar vi det i procent: 19%…. Alltså endast ca 20% är information som man som användare egentligen är intresserad av syns. Är detta rätt? Ska jag som användare måsta scrolla det första jag gör på en sida

Nu har jag även relativt hög upplösning på min skärm (1680×1050) och kan således se mer än vad en person med låt säga 1024×768 i upplösning. Dessa personer kommer troligtvis inte se något relativt innehåll alls på sidan utan att behöva scrolla. Helt absurt säger jag.

Visst, marbodal vill få kunder och feber.se vill tjäna pengar, det är väl ganska självklart. Frågan är om marbodal lyckas få så många nya kunder via en så otroligt irriterande banner. För feber.se är det troligtvis en ganska trevlig situation där de får en fin summa pengar för reklamplatsen, till kostnad av att de kanske förlorar några få besökare pga att reklamen är så irriterande. Det är ingen större förlust med tanke på hur mycket de måste ha sålt reklamplatsen för.

Äh, jag förstår bara inte, vad tänker man med? Fungerar sådana här banners verkligen? Hade det inte varit bättre att lägga ner lite mer tid på att skapa en lite mindre och lite fyndigare och roligare banner än att kasta ihop något så fruktansvärt som detta? Känner verkligen inte Feber.se något som helst ansvar för att leverera en bra tjänst för sina användare, där man på ett smidigt sätt kan läsa nyheter och tips utan att störas av irriterande element. Har de ingen som sitter och kollar på bannern och ger ett godkännande innan den kastas upp på sidan?

Vad vet jag, kanske sitter jag bara i feberyra och hallucinerar… kanske är allt skitbra…

(jag anser att irritationsrabatten borde ge mig en ruskigt fin rabatt både på reklamplats på feber samt på kök hos marbodal, för jag är riktigt irriterad, men å andra sidan kan det bero på att jag är förkyld och troligtvis har öroninflammation)

[tags]Reklam[/tags]

  • Jocke

    Wow, jag som trodde att jag var ensam om att vara bitter och irriterad av irrelevanta saker. Det är inte tanken i sig att du reagerade på bannern som är speciell, men att du till och med räknade antal pixlar den tog upp.

    De flesta av dina blogginlägg är bra läsning, men inlägg som detta och ”Ett tack hade varit trevligt” är lite underliga tycker jag. De ger inte så sympatiska intryck direkt…lite åt besserwisser hållet.

    Ta det som konstruktiv kritik.

  • Jocke

    Wow, jag som trodde att jag var ensam om att vara bitter och irriterad av irrelevanta saker. Det är inte tanken i sig att du reagerade på bannern som är speciell, men att du till och med räknade antal pixlar den tog upp.

    De flesta av dina blogginlägg är bra läsning, men inlägg som detta och ”Ett tack hade varit trevligt” är lite underliga tycker jag. De ger inte så sympatiska intryck direkt…lite åt besserwisser hållet.

    Ta det som konstruktiv kritik.

  • http://blog.proliit.se/ Amnell

    Jocke: Jag kan förstå att just de inläggen känns lite besserwisser. I bland är man bara trött och bitter, vilket kan resultera i sådant :D
    Jag beklagar och ska ta mig i kragen.

    MVH

  • http://blog.proliit.se Amnell

    Jocke: Jag kan förstå att just de inläggen känns lite besserwisser. I bland är man bara trött och bitter, vilket kan resultera i sådant :D
    Jag beklagar och ska ta mig i kragen.

    MVH

  • http://utvbloggen.se/ Jonas

    Fyfan vad äckligt med så mycket reklam!

  • http://utvbloggen.se Jonas

    Fyfan vad äckligt med så mycket reklam!

  • http://feber.se/ Roger Åberg

    Vi är medvetna om problemet, helt klart. Vi håller på med en ny version där upplägget är annorlunda, vi kommer bland annat att gå ifrån dagens spalttänkt helt och ge betydligt mer yta till innehållet. Dagens tänk där all reklam samlas ”first screen” är inte alls bra eftersom det stör den första upplevelsen och helt enkelt är onödigt.

    Tyvärr har annonsörerna varit väldigt måna om att synas first screen, men det är tack och lov på väg att försvinna.

    Nya versionen kommer inom några veckor – håll ut! Och krya på dig :)

  • http://feber.se Roger Åberg

    Vi är medvetna om problemet, helt klart. Vi håller på med en ny version där upplägget är annorlunda, vi kommer bland annat att gå ifrån dagens spalttänkt helt och ge betydligt mer yta till innehållet. Dagens tänk där all reklam samlas ”first screen” är inte alls bra eftersom det stör den första upplevelsen och helt enkelt är onödigt.

    Tyvärr har annonsörerna varit väldigt måna om att synas first screen, men det är tack och lov på väg att försvinna.

    Nya versionen kommer inom några veckor – håll ut! Och krya på dig :)

  • Mamma

    Tänk vad roligt det vore att se ett livstecken mer än en gång var tolfte vecka (om det är tätt mellan inläggen!) här på bloggen även om det egentligen är helt obegripliga saker som skrivs!

    Annars kan man ju lyfta telefonen och ringa sin kära mor emellanåt……

    Skämt åsido, hoppas tentor och studier i övrigt går riktigt bra! Vi hörs på telefon framöver!

    Kramisar!

  • Mamma

    Tänk vad roligt det vore att se ett livstecken mer än en gång var tolfte vecka (om det är tätt mellan inläggen!) här på bloggen även om det egentligen är helt obegripliga saker som skrivs!

    Annars kan man ju lyfta telefonen och ringa sin kära mor emellanåt……

    Skämt åsido, hoppas tentor och studier i övrigt går riktigt bra! Vi hörs på telefon framöver!

    Kramisar!

  • Spel

    Reklam kommer tyvärr alltid att finnas

  • Spel

    Reklam kommer tyvärr alltid att finnas