in Webbdesign

10 saker du hoppas att kunden aldrig säger

Som frilansare och småföretagare kan man råka ut för alla möjliga konstiga kunder och deras beteende. Här kommer en lista på 10 Saker du hoppas på att klienten aldrig säger (samt några småtips).

  1. Om du gör det här gratis så…
    En standardfras. Folk vill ha saker så billigt som möjligt, för vissa existerar inte ”du får vad du betalar för”. Godta endast detta erbjudande om du vet att vad du blir erbjuden är mödan värt, i 9 fall av 10 är det tyvärr inte det.
  2. Det här är jättebra exponering för dig
    Används oftast för att försöka berättiga det låga priset de vill betala. Vad kunden inte förstår är att bra exponering inte bara ska vara en länk längst ner på sidan eller en liten notis i något internt introduktionsblad. Bra exponering ska leda till fler kunder för dig, mer trafik till din sida och eventuellt någon gratis annonspelare på webbsidan, det krävs mer än en länk för att lyckas med detta.
  3. Delbetalning? Litar du inte på mig?
    Tar ett projekt 3 månader att slutföra så finns det en stor risk att man efter två veckor sitter utan pengar till mat och hyra, speciellt som småföretagare. Med en delbetalning kan man lösa den privata ekonomin och behålla drivkraften för att slutföra projektet.
  4. Kan jag lägga upp detta på min MySpace-sida?
    Ett riktigt anti klimax, du är färdig för leverans och kunden vill lägga upp sidan på ett otillräckligt webbhotell (eller en gratis publiceringstjänst).
    För att undvika detta ska du redan från början kolla vad de har för planer, vilket webbhotell de ska använda sig av etc. Om de inte har tänkt på webbhotell, förklara då vilka alternativ som finns och vad det kostar. Alla vet inte hur dyrt det kan vara med webbhotell.
  5. Jag har ångrat mig, jag är inte intresserad längre
    Ett ännu värre anti klimax än #4. Du har jobbat i några veckor/månader och nu detta. Med kontrakt/underskriven offerter så har du rätten på din sida, men det tar ändå musten ur dig på en personlig nivå.
  6. Kan du lägga till det här… och det här…
    Det är mycket lätt för beställaren att be om mer, och mer….och mer, för att sedan inte förstå att det blir dyrare. Detta kan verkligen påverka relationen med kunden negativt. Diskutera redan från början om vad som ingår i beställningen och hur mycket du tar för senare ändringar.
  7. Kan du blunda lite medans vi bryter mot lagen…
    Det är alltid bra att ha rent mjöl i påsen. Se till så att allting går rätt till, du vill väl inte hamna i kläm?
  8. Det är lite körigt just nu, så jag kan inte betala…
    Ja vad ska man säga, samma som #5, detta tar verkligen musten ur en. De märmaste veckorna kommer du sitta och oroa dig för att inte få betalt medans du skickart påminnelse på påminnellse.
  9. Vi kommer bli uppköpta av yahoo
    Den här punkten hänger gärna ihop med #1 och #2. Många har drömmar om att bli uppköpta, chanserna är dock väldigt små. Du som utvecklare borde känna när något projekt når tillräcklig exklusivitet för att kunna ha chanser att bli uppköpt.
  10. Ingenting…
    Inget svar på mailen, telefonen skickar dig till en udda telefonsvarare och ingen vet vart någon är. Se till att ha en reservplan, försök i början av varje projekt att få nummer till en alternativ kontaktperson.

Inlägget är inspirerat av Jamie Huskinsson‘s inlägg ”Ten things you hope the client never says” på DevLounge, ett stort tack. (Thanks Jamie)

[tags]Företagande, Frilansande, Tips, Ekonomi[/tags]

  • http://gardener.theyard.org/ Olle Johansson

    Många bra tips och jag känner verkligen igen mig i många fall.

    Jag brukar kräva 50% av estimerad slutsumma i förväg, eller vid större projekt i flera delbetalningar. Detta för att säkerställa att man faktiskt får någon betalning öht och att det är seriöst.

    Andra ”roliga” kommentarer från klienter som jag stött på:

    ”Vi har inte så mycket pengar just nu, men kommer bli stora, vill du få % på inkomsterna i framtiden istället?” — Jovisst, jag jobbar gärna gratis för ett dotcom-projekt som är dömt att misslyckas.

    ”Det här måste vara klart igår!” — Och det visar sig i många fall inte ens vara en överdrift, det skulle verkligen vara det. Att folk inte kan ha någon framförhållning och sen tro att andra ska jobba arslet av sig utan att ens få mer betalt är svårt för mig att förstå.

    ”Det här måste vara klart tills då och då!” — Jätteviktigt med slutdatumet, men när det kommer till kritan och de själva ska leverera materialet att jobba med så kommer det ofta nån dag innan hela projektet ska vara färdigt.

    ”Jag trodde inte det skulle bli så dyrt.” — Visserligen jobbar jag mycket med open source-produkter, men jobb är jobb och ska jag lägga ner en massa timmar på att göra specialanpassningar så kommer jag ta betalt för det. Vill man inte betala får man gott vänta på att det läggs till i produkten nån gång i framtiden.

    En småirriterande sak, som är svårt att göra något åt, är folk som vill ha offerter men sen inte ens svarar på mail när de fått den. Blir en hel del jobb i onödan på sånt folk.

    Jag jobbar dessutom mycket med open source-produkter, och folk tenderar att tro att de ska få personlig service på momangen. Trots tydlig information om var supportfrågor ska skickas får jag minst lika många frågor mailade direkt, och i de allra flesta fall handlar det om frågor som redan finns besvarade på supportsiten eller till och med står i manualen. Skulle de dessutom komma på tanken att ställa en supportfråga så får de spel och blir helt tokiga om de inte får svar inom ett dygn (eller ibland bara några få timmar).

  • http://gardener.theyard.org Olle Johansson

    Många bra tips och jag känner verkligen igen mig i många fall.

    Jag brukar kräva 50% av estimerad slutsumma i förväg, eller vid större projekt i flera delbetalningar. Detta för att säkerställa att man faktiskt får någon betalning öht och att det är seriöst.

    Andra ”roliga” kommentarer från klienter som jag stött på:

    ”Vi har inte så mycket pengar just nu, men kommer bli stora, vill du få % på inkomsterna i framtiden istället?” — Jovisst, jag jobbar gärna gratis för ett dotcom-projekt som är dömt att misslyckas.

    ”Det här måste vara klart igår!” — Och det visar sig i många fall inte ens vara en överdrift, det skulle verkligen vara det. Att folk inte kan ha någon framförhållning och sen tro att andra ska jobba arslet av sig utan att ens få mer betalt är svårt för mig att förstå.

    ”Det här måste vara klart tills då och då!” — Jätteviktigt med slutdatumet, men när det kommer till kritan och de själva ska leverera materialet att jobba med så kommer det ofta nån dag innan hela projektet ska vara färdigt.

    ”Jag trodde inte det skulle bli så dyrt.” — Visserligen jobbar jag mycket med open source-produkter, men jobb är jobb och ska jag lägga ner en massa timmar på att göra specialanpassningar så kommer jag ta betalt för det. Vill man inte betala får man gott vänta på att det läggs till i produkten nån gång i framtiden.

    En småirriterande sak, som är svårt att göra något åt, är folk som vill ha offerter men sen inte ens svarar på mail när de fått den. Blir en hel del jobb i onödan på sånt folk.

    Jag jobbar dessutom mycket med open source-produkter, och folk tenderar att tro att de ska få personlig service på momangen. Trots tydlig information om var supportfrågor ska skickas får jag minst lika många frågor mailade direkt, och i de allra flesta fall handlar det om frågor som redan finns besvarade på supportsiten eller till och med står i manualen. Skulle de dessutom komma på tanken att ställa en supportfråga så får de spel och blir helt tokiga om de inte får svar inom ett dygn (eller ibland bara några få timmar).

  • http://gardener.theyard.org/ Olle Johansson

    Ett allmänt tips som man alltid bör använda sig av är att skriva ett tydligt specifikationsdokument. Desto större projekt, desto tydligare bör det vara. Om man gör ett sådant i början, som tydligt visar vad som ingår i projektet så är det mycket lättare att säga nej när det föreslås extra funktionalitet. Detta är bra för bägge parter, kunden vet vad de får och du gör inte en massa jobb i onödan.

    Så långt det är möjligt bör man dessutom ta betalt per timme snarare än en klumpsumma per projekt. Detta är viktigare ju mindre kunden vet om vad de vill ha. Däremot bör man kunne ge en tidsuppskattning och vara tydlig och säga till i förväg om det verkar ta längre än uppskattningen.

    En bra sak att tänka på är dessutom att skriva någon sorts form av kontrakt, oavsett om det är någon du inte haft kontakt med tidigare eller om det är ett ”kompisuppdrag”. Vid det senare kan det till och med vara ännu viktigare, för att det inte ska riskera att uppstå några tråkigheter.

  • http://gardener.theyard.org Olle Johansson

    Ett allmänt tips som man alltid bör använda sig av är att skriva ett tydligt specifikationsdokument. Desto större projekt, desto tydligare bör det vara. Om man gör ett sådant i början, som tydligt visar vad som ingår i projektet så är det mycket lättare att säga nej när det föreslås extra funktionalitet. Detta är bra för bägge parter, kunden vet vad de får och du gör inte en massa jobb i onödan.

    Så långt det är möjligt bör man dessutom ta betalt per timme snarare än en klumpsumma per projekt. Detta är viktigare ju mindre kunden vet om vad de vill ha. Däremot bör man kunne ge en tidsuppskattning och vara tydlig och säga till i förväg om det verkar ta längre än uppskattningen.

    En bra sak att tänka på är dessutom att skriva någon sorts form av kontrakt, oavsett om det är någon du inte haft kontakt med tidigare eller om det är ett ”kompisuppdrag”. Vid det senare kan det till och med vara ännu viktigare, för att det inte ska riskera att uppstå några tråkigheter.

  • http://blog.proliit.se/ Amnell

    Många bra tips Olle, tummen upp!
    Hädanefter kommer jag alltid skriva en ordentlig Offert och ett kontrakt, det är helt enkelt inte roligt att krångla med kunderna.

  • http://blog.proliit.se Amnell

    Många bra tips Olle, tummen upp!
    Hädanefter kommer jag alltid skriva en ordentlig Offert och ett kontrakt, det är helt enkelt inte roligt att krångla med kunderna.

  • http://robin.calmegard.se/ Robin

    Otroligt bra. Sätter fingret på det mesta jag kunde komma på; det är väl bara Olles ”det ska vara klart igår” som fattas.

  • http://robin.calmegard.se Robin

    Otroligt bra. Sätter fingret på det mesta jag kunde komma på; det är väl bara Olles ”det ska vara klart igår” som fattas.

  • http://www.johanwolf.se/ Johan Wolf

    Kul, tragiskt och samtidigt helt sant.

    De allra jobbigaste kunder är de som skall ha precis allting och så billigt som möjligt.

    Alla kan bara sin egen bransch och tycker alla andra är dyra. :)

  • http://www.johanwolf.se Johan Wolf

    Kul, tragiskt och samtidigt helt sant.

    De allra jobbigaste kunder är de som skall ha precis allting och så billigt som möjligt.

    Alla kan bara sin egen bransch och tycker alla andra är dyra. :)

  • http://www.melinweb.com/ Melin

    enda som fattas är ”oh.. men går det inte att ha lite rörliga bilder och blinkande text.. bakgrundsljud är rätt tufft med”

    Hade en kund som ville ha en rullande text (marquee) samt 3-4 animerade giffar. Han fick en marquee men jag vägrade lägga in animerade giffar.

    Andra roliga saker är ju helt klart kunder som vill bygga om det man gör hela tiden för att dom hittar andra saker dom gillar hela tiden..

  • http://www.melinweb.com Melin

    enda som fattas är ”oh.. men går det inte att ha lite rörliga bilder och blinkande text.. bakgrundsljud är rätt tufft med”

    Hade en kund som ville ha en rullande text (marquee) samt 3-4 animerade giffar. Han fick en marquee men jag vägrade lägga in animerade giffar.

    Andra roliga saker är ju helt klart kunder som vill bygga om det man gör hela tiden för att dom hittar andra saker dom gillar hela tiden..

  • http://gardener.theyard.org/ Olle Johansson

    Håller med Melin om kunder som inte har någon koll men som vill ha skrämmande hemskheter. Ibland försöker jag på något smidigt sätt påpeka att det kanske inte är en bra idé. Andra gånger är det dock helt enkelt inte värt det och kunden får som kunden vill.

    En annan närliggande variant är när kunden säger saker som är raka motsatser. De vill att siten ska vara enkel och stilren, men vill ändå lägga till en massa grejer.

  • http://gardener.theyard.org Olle Johansson

    Håller med Melin om kunder som inte har någon koll men som vill ha skrämmande hemskheter. Ibland försöker jag på något smidigt sätt påpeka att det kanske inte är en bra idé. Andra gånger är det dock helt enkelt inte värt det och kunden får som kunden vill.

    En annan närliggande variant är när kunden säger saker som är raka motsatser. De vill att siten ska vara enkel och stilren, men vill ändå lägga till en massa grejer.

  • Johan

    Väldigt bra tips! Jag känner igen mig i de flesta situationerna.

  • Johan

    Väldigt bra tips! Jag känner igen mig i de flesta situationerna.

  • http://www.inceptive.se/ Magnus Carlsson

    Jag skulle vilja säga något om nedan:

    Kan du lägga till det här… och det här…
    Det är mycket lätt för beställaren att be om mer, och mer….och mer, för att sedan inte förstå att det blir dyrare. Detta kan verkligen påverka relationen med kunden negativt. Diskutera redan från början om vad som ingår i beställningen och hur mycket du tar för senare ändringar.

    Det är viktigt att förstå att en kund aldrig är säker på vad han vill ha förrän han ser det.
    Börja därför med att specificera vad som är viktigast att få med först och börja med det. Så fort du har en design färdig så visa upp den och diskutera med kunden.
    Min erfarenhet är att många designers är konstnärer och vill att allt skall vara perfekt innan någon ser sitt arbete. Då vill kunden ha något helt annat för han ser helt nya möjligheter och då blir det mycket mycket jobb att börja om.

    När kunden är nöjd så gör klart och börja på nästa del.

    Om kunden helt plötsigt inte har mer pengar att kasta in i projektet, då kanske dom kan nöja sig med det som faktiskt är klart.
    Bättre 2 funktioner som fungerar än 30 som är halvfärdiga och inte kan användas.

  • http://www.inceptive.se Magnus Carlsson

    Jag skulle vilja säga något om nedan:

    Kan du lägga till det här… och det här…
    Det är mycket lätt för beställaren att be om mer, och mer….och mer, för att sedan inte förstå att det blir dyrare. Detta kan verkligen påverka relationen med kunden negativt. Diskutera redan från början om vad som ingår i beställningen och hur mycket du tar för senare ändringar.

    Det är viktigt att förstå att en kund aldrig är säker på vad han vill ha förrän han ser det.
    Börja därför med att specificera vad som är viktigast att få med först och börja med det. Så fort du har en design färdig så visa upp den och diskutera med kunden.
    Min erfarenhet är att många designers är konstnärer och vill att allt skall vara perfekt innan någon ser sitt arbete. Då vill kunden ha något helt annat för han ser helt nya möjligheter och då blir det mycket mycket jobb att börja om.

    När kunden är nöjd så gör klart och börja på nästa del.

    Om kunden helt plötsigt inte har mer pengar att kasta in i projektet, då kanske dom kan nöja sig med det som faktiskt är klart.
    Bättre 2 funktioner som fungerar än 30 som är halvfärdiga och inte kan användas.

  • http://blog.proliit.se/ Amnell

    Bra skrivet Magnus, det tackar jag för.

  • http://blog.proliit.se Amnell

    Bra skrivet Magnus, det tackar jag för.

  • http://www.barnvagn-online.se/ Erika W

    Haha, klockrent. Speciellt 1 och 2 har jag stött på många gånger som ensamföretagare, vissa verkar tro att de gör mig en tjänst om jag arbetar gratis åt dem.

    En annan klassiker.. ”Du som jobbar med data, kan inte du hjälpa mig med …” – någon som ställt samma fråga till en målare? ;)

  • http://www.barnvagn-online.se Erika W

    Haha, klockrent. Speciellt 1 och 2 har jag stött på många gånger som ensamföretagare, vissa verkar tro att de gör mig en tjänst om jag arbetar gratis åt dem.

    En annan klassiker.. ”Du som jobbar med data, kan inte du hjälpa mig med …” – någon som ställt samma fråga till en målare? ;)

  • Pingback: Tores sagor från verkligheten » Blog Archive » Vecka 36, mjukvarupatent, kartmakare och it-bubbelyrken

  • Pingback: Mina 10 mest besökta blogginlägg | Mathias Amnell

  • petereklof

    Fantastiskt roligt! Jag känner igen allting och det känns ju skönt att det inte bara är jag som råkat ut för sådant här :)

  • Pingback: Att vara egen företagare & frilansare | Robin Calmegård