in Webbdesign

10 saker du hoppas att kunden aldrig säger

Som frilansare och småföretagare kan man råka ut för alla möjliga konstiga kunder och deras beteende. Här kommer en lista på 10 Saker du hoppas på att klienten aldrig säger (samt några småtips).

  1. Om du gör det här gratis så…
    En standardfras. Folk vill ha saker så billigt som möjligt, för vissa existerar inte ”du får vad du betalar för”. Godta endast detta erbjudande om du vet att vad du blir erbjuden är mödan värt, i 9 fall av 10 är det tyvärr inte det.
  2. Det här är jättebra exponering för dig
    Används oftast för att försöka berättiga det låga priset de vill betala. Vad kunden inte förstår är att bra exponering inte bara ska vara en länk längst ner på sidan eller en liten notis i något internt introduktionsblad. Bra exponering ska leda till fler kunder för dig, mer trafik till din sida och eventuellt någon gratis annonspelare på webbsidan, det krävs mer än en länk för att lyckas med detta.
  3. Delbetalning? Litar du inte på mig?
    Tar ett projekt 3 månader att slutföra så finns det en stor risk att man efter två veckor sitter utan pengar till mat och hyra, speciellt som småföretagare. Med en delbetalning kan man lösa den privata ekonomin och behålla drivkraften för att slutföra projektet.
  4. Kan jag lägga upp detta på min MySpace-sida?
    Ett riktigt anti klimax, du är färdig för leverans och kunden vill lägga upp sidan på ett otillräckligt webbhotell (eller en gratis publiceringstjänst).
    För att undvika detta ska du redan från början kolla vad de har för planer, vilket webbhotell de ska använda sig av etc. Om de inte har tänkt på webbhotell, förklara då vilka alternativ som finns och vad det kostar. Alla vet inte hur dyrt det kan vara med webbhotell.
  5. Jag har ångrat mig, jag är inte intresserad längre
    Ett ännu värre anti klimax än #4. Du har jobbat i några veckor/månader och nu detta. Med kontrakt/underskriven offerter så har du rätten på din sida, men det tar ändå musten ur dig på en personlig nivå.
  6. Kan du lägga till det här… och det här…
    Det är mycket lätt för beställaren att be om mer, och mer….och mer, för att sedan inte förstå att det blir dyrare. Detta kan verkligen påverka relationen med kunden negativt. Diskutera redan från början om vad som ingår i beställningen och hur mycket du tar för senare ändringar.
  7. Kan du blunda lite medans vi bryter mot lagen…
    Det är alltid bra att ha rent mjöl i påsen. Se till så att allting går rätt till, du vill väl inte hamna i kläm?
  8. Det är lite körigt just nu, så jag kan inte betala…
    Ja vad ska man säga, samma som #5, detta tar verkligen musten ur en. De märmaste veckorna kommer du sitta och oroa dig för att inte få betalt medans du skickart påminnelse på påminnellse.
  9. Vi kommer bli uppköpta av yahoo
    Den här punkten hänger gärna ihop med #1 och #2. Många har drömmar om att bli uppköpta, chanserna är dock väldigt små. Du som utvecklare borde känna när något projekt når tillräcklig exklusivitet för att kunna ha chanser att bli uppköpt.
  10. Ingenting…
    Inget svar på mailen, telefonen skickar dig till en udda telefonsvarare och ingen vet vart någon är. Se till att ha en reservplan, försök i början av varje projekt att få nummer till en alternativ kontaktperson.

Inlägget är inspirerat av Jamie Huskinsson’s inlägg ”Ten things you hope the client never says” på DevLounge, ett stort tack. (Thanks Jamie)

[tags]Företagande, Frilansande, Tips, Ekonomi[/tags]