De senaste dagarna har det varit rätt så mycket strul med Telia Soneras epost-servrar och många användare är missnöjda, med all rätt. Samtidigt tycker jag att användarna får skylla sig själva till en viss mån. Läste ett inlägg på Magnus Runesson’s blogg ”Den medvetne skiljer på bredband och e-post leverantör” och jag håller med honom till hundra procent. Jag har aldrig någonsin använt mig av mina internetleverantörers epost-tjänster, just pga att jag inte litar på dem och pga att det är stor risk att man byter leverantör någon gång i framtiden.
Själv använder jag mig primärt av Gmail samt mina egna domän. Fördelarna med Gmail (jämfört med andra gratisalternativ) är många, tillräckligt många för att jag inte orkar gå igenom alla. Den största fördelen är stöd för pop3, dvs möjligheten att ta emot och skicka mail via en mailklient så som Outlook, Mail och Thunderbird. För mina domän använder jag loopia som leverantör och har inte haft några som helst problem.
Så summa summarum citerar jag Magnus: ”Den medvetne skiljer på bredband och e-post leverantör”
Artiklar på DN: Stopp för Telias e-posttrafik, Drabbade Teliakunder får ingen ersättning, Telia Soneras e-post fungerar igen
Artiklar på SvD: Stora problem med Telias e-post, Störningarna i Telias mejltrafik fortsätter
[tags]Telia, Epost, Gmail, Störningar, e-post, Loopia[/tags]
Pingback: Mina 10 mest besökta blogginlägg | Mathias Amnell